mandag den 26. maj 2008

Umphang trek, Chiang Mai

Vi ankom hjemme hos Mr. Lar midt om natten, hvor vi fik lov at sove et par timer inden vi blev vaekket af ham igen. Mr. Lar bor i en lille by som hedder Masot. Han havde lavet morgen mad til os, og fartalte os lidt om hvad vi skulle lave i loebet af turen. Efter morgenmad fik vi lov at komme en tur paa markedet inden vi skulle afsted. Fot at komme ud til junglen skulle vi med lokal bus i 4 timer oppe i bjergene. Noget af en oplevelse af sidde blandt lokalbefolkningen i en bil med lad paa, og et lille tag over os. bjergene var saa flotte!.
Vi ankom saa til Umphang som ogsaa er en lille by. Her spise vi aftens mad og blev introduseret for Sunshine som skulle vaere vores guide de naeste par dage. Om aftenen fik vi lidt oel og da vi saa havde toemt deres oel beholdning koebte vi ogsaa noget af deres lokale whisky, og havde en hyggelig aften:) Naeste morgen fik vi morgen mad og skulle saa videre med gummibaad nede paa Umphang floden. Mare Louise Kunne hvis ikke helt taale den lokal whisky, saa hun maatte haenge med hovedet ud over kanten et par gange og kigge paa fiskene:) Vi sejlede i 4 timer med et frokost stop. Ombord var der 5 andre thaier som roede for os. Virkelig seje guider som kunne lidt dansk... fx "toemmermaend, toemmermaend, toemmermaend" hehe. Saa stoppede vi ved foden af et bjerg hvor vi saa skulle trekke i 4 timer i junglen. En rigtig fed oplevelse at gaa rundt i den Thailandske jungle, men ogsaa rigtig haardt for temperaturen var ogsaa i top! Vi naaede lige at komme til vores lejer inden regnen begyndte. Sunshine og "batman" lavede mad til os, og vi drak af de kopper som Sunshine havde lavet af bambusroer mens vi gik paa bjerget.
Naeste dag startede med at vi gik i en halv time for at komme hen til det flotteste vandfald, med 7 platoer. Der baede vi rundt et par timer i de flotte omgivelser:) Saa var det tilbage til frokost og afsted igen. Denne gang gik vi i 3 timer i en lidt mere flad natur. Det regnede lidt, men der daempede ikke paa os. Vi grinede naesten hele vejen, men spicielt Zeth som har en fantsktisk evne til at faa andre til at grine. Vi fandt ogsaa ud af at guiderne ogsaa kunne andre danske ord, som "stor lort", "godt lokum", lille vandfald", "pas paa hovederne" osv... Saa kom vi til den mest fantastisk lille lansby midt ude i junglen. Det var som at gaa langt tilbage i tiden. Der var intet storem, men en 7/11 var der da, eller det var hvert fald hvad de kaldte den. Om aftenen sad vi saa og hyggede med nogle af de lokale og Sunshine.
Naeste dag skulle vi ride paa elefanter... og det var ogsaa det foerste vi saa de vi vaagnede. Vi kom op paa elefanterne... vi fik den lille hurtige mens Zeth og Cilotte fik den store foere elefant. Vi gik i gemmen en dyb flod for at komme op til junglen hvir vi skulle ride de naeste 4 timer. Lidt ukomfertabelt var det godt nok, men rigtig flot tur ind gennem junglen. Saa kom vi af elefanterne og skulle over en rimelig usikker bambus bro for at komme tilbage til Umphang byen, hvor vi fik frokost og skulle saa tilbage med den lokale bus til Mr. Lar's hytte. Her sagde vi saa farvel til Zeth og Charlotte, og aftelte at moedes igen nede paa oerene. Vi blev saa en nat mere hos Mr. Lar og tog afsted til Chiang Mai.
Chiang Mai var en rigtig hyggelig by med et kaempe nightbazar som vi selvfoelgelig var inde og kigge paa et par gange:) Vi moedet et par andre danskere som vi tog paa en tur med. Vi skulle ud og se en langhalse by ( hvor damerne gaar rundt med ringe om halsen), se nogle andre landsbyen og ned og se en grotte. Det var ogsaa meget fint, men alt for turistet! Om aftenen tog vi ud og saa thaiboxning, sammen med de samme piger. Vi synes vi skulle ud og se noget kultur, os det maa man sige at det var. Fed oplevelse! Vi tog nat toget tilbage til Bangkok, som ogsaa i sig selv var en fed oplevelse. Vi tog afsted fra bangkok med en taske med kom tilbage med 4 mere hver, det siger lidt med hvad vi lavede i Chiang Mai.
Efter nogle fantastiske dage i junglen, glaede vi og til igen at se nogle laekre strande og solen.
Saa naeste maal var saa Koh Phangang og Full Moon party:)