mandag den 24. marts 2008

Alice Springs - The Rock Tour

Efter en lang tur i bus, ankom vi soendag, til Alices Lodge i Alice Springs. Rigtig laekkert hostel med pool og flot faelles areal. Tirsdag tog vi saa paa en 3 dages tur ud og se Ayers rock. Vi blev hentet kl 6 om morgenen hvor efter vi samlede de andre op som skulle med paa turen. Det blev en meget blandet gruppe med baade gamle og unge fra Spanien, Tyskland, Belgien, Frankrig, Thaiwan og saa os fra Danmark. Vi startede med at koere en lille tur paa 5 timer for at komme til Kings Canyon, som er en kaempe klippesten der er blevet formet af havet en gang for mange aar siden. Her skulle vi saa hike i 4 timer, og det skal nok lige naevnes, at da vi startede var der 40 grader i skyggen. Midt paa turen kom vi til en "bjerg-klippe-soe" som vi kunne bade i, det var saa flot! Efter 2 timer mere i solen kom vi ned fra Kings Canyon igen, og der stod termometeret paa 49 grader i skyggen. Rigtig fed tur, men ret varmt. Saa tog vi videre hen til det sted hvor vi skulle overnatte, hvilket var den bare jord ude midt i ingen ting. Her skulle vi saa sove under aaben himmel i vores soveposer. Vi taendte baal og lavede mad paa det, og lagde os i en ring omkring baalet, som rigtig spejdere:) En af drengene havde en guitar med, saa det endte med at blive en rigtig hyggelig aften. Anden dag blev vi vaekket kl 7 hvor efter vi tog afsted for en se endnu en kaempe stor klippe, nemlig Olgas. Det er 36 klippesten som er "formet" som hoveder. Her kunne vi saa vaelge en lang eller en kort tur rundt om stenene. Virkelig smukt sted! Vi hevde en rigtig god guide, som fortalte os en masse spaendene historier. Om aftenen tog vi hen for at se solnedgangen ved Ayers rock, uheldigvis var der lidt skyet, men stadig vaek rigitg flot. Vi Lavede mad der og hyggede os til det blev moerkt. Saa tog vi videre til den camp vi skulle overnatte os ved. Ogsaa her skulle vi ligge under aaben himmel, under en flot stjerne himmel. Men inden vi gik til ro, legede vi den leg hvor man skal samle en kasse op med munden uden at bruge haenderne og man maa kun staa paa foedderne. Vi havde baade nogle lange maend og slange mennesker bland vores gruppe, saa igen endt det med en rigtig hyggelig aften hvor der blev grined an masse! Om morgenen blev vi vaekket kl 5 for vi skulle ud og se solopgangen ved Ayers rock. Rigtig smukt! Da vi havde set det tog vi hen til Ayers rock. Det lyder ikke ret interessant, men det er ikke bare en stor sten naar man har hoert alle historierne bag den. Vi havde besluttet os for at bestige stenen, men efter at vi hoerte historierne om aborigines og deres hellige sten, kunne vi ikke faa os selv til at goere det. Efter et par timers gaatur omkring den gik turen tilbage til Alice Springs. Vi havde lige et stop paa vejen hvor vi var uden og ride paa kameler:) Om aftenen moedes de fleste af os for at spise sammen og have en hyggelig aften, og det blev det ogsaa!:)Dagen efter skulle vi (med lidt toemmermaend) med flyet til Sydney. Fantastiske dage vi kan taenke tilbage paa i Alice springes og omegn :)